ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

A-Z hubnutí

Registrace

Pole označená hvězdičkou (*) jsou povinná.
Jméno *
Uživatelské jméno *
Heslo *
Ověřit heslo *
E-mail *
Ověřit email *

Vliv hormonální nerovnováhy na přibírání na váze

Nejčtenější
hormony

Hormonální nerovnováha je často opomíjeným faktorem, který může mít značný dopad na naše tělo, zejména naši váhu

V tomto článku se zaměříme na význam hormonů v kontextu přibírání na váze, jaké hormony hrají klíčovou roli a jak lze hormonální nerovnováhu řešit, abychom dosáhli zdravého těla.

 

Hormonální nerovnováha a přibírání na váze

Hormony jsou chemické látky vytvářené žlázami endokrinního systému, které koordinují různé tělesné funkce, jako je metabolismus, růst, reprodukce a další. Hormonální nerovnováha nastává, když dochází k nadprodukci nebo nedostatku jednoho či více hormonů v těle. Tento jev může mít značný vliv na přibírání na váze, především prostřednictvím následujících hormonů:

Inzulín - hormon produkovaný slinivkou břišní, který pomáhá regulovat hladinu cukru v krvi. Inzulínová rezistence, kdy buňky těla neodpovídají na inzulín správně, vede ke zvýšené hladině cukru v krvi a tuků, což může vést k nárůstu tělesné hmotnosti.

Leptin - hormon produkovaný tukovými buňkami, který signalizuje mozku, že jste dostatečně najedeni. Leptinová rezistence nastává, když mozek neodpovídá na signály leptinu správně, což může vést k nekontrolovanému příjmu potravy a přibírání na váze.

Kortizol - stresový hormon produkovaný nadledvinami, který zvyšuje hladinu cukru v krvi a potlačuje imunitní systém. Chronický stres může vést k nadměrné produkci kortizolu, což způsobuje ukládání tuku, zejména v oblasti břicha.

Thyroxin - hormon štítné žlázy, který ovlivňuje metabolismus a energetickou rovnováhu těla. Hypotyreóza (snížená produkce thyroxinu) zpomaluje metabolismus a zvyšuje sklony k přibírání na váze.

Estrogen - ženský pohlavní hormon, který je zodpovědný za řadu tělesných funkcí, včetně udržování zdravé tělesné hmotnosti. Estrogenová nerovnováha, zvláště při menopauze, může vést k nárůstu tělesné hmotnosti a ukládání tuku v oblasti břicha.

Testosteron - mužský pohlavní hormon, který ovlivňuje metabolismus, svalovou hmotu a distribuci tuku v těle. Pokles hladiny testosteronu, který se často vyskytuje s věkem, může způsobit ztrátu svalové hmoty a zvýšení tělesné hmotnosti.

 

Jak řešit hormonální nerovnováhu a přibírání na váze

Zdravá strava - Vyvážená strava bohatá na bílkoviny, zdravé tuky, vlákninu a omezený příjem cukru pomáhá udržovat hladiny hormonů v rovnováze a podporuje správnou funkci metabolismu.

Pravidelné cvičení - Fyzická aktivita zlepšuje inzulínovou citlivost, snižuje hladinu kortizolu a podporuje produkci testosteronu a štítné žlázy. Doporučuje se zařadit kombinaci kardio a silových cvičení do svého týdenního plánu.

Správný spánkový režim - Nedostatek spánku může způsobit nerovnováhu hormonů, zejména leptinu a kortizolu. Snažte se spát 7-9 hodin každou noc a dodržovat pravidelný spánkový režim.

Řízení stresu - Zkuste praktikovat relaxační techniky, jako je jóga, meditace nebo hluboké dýchání, aby se snížila hladina kortizolu a podpořila hormonální rovnováhu.

Konzultace s lékařem - Pokud máte podezření na hormonální nerovnováhu, která způsobuje problémy s váhou, obraťte se na svého lékaře. Lékař vám může doporučit další testy a léčbu, která je pro vás nejvhodnější.



 
Prevence hormonální nerovnováhy

Ačkoli není možné zcela zabránit hormonálním nerovnováhám, následující tipy vám mohou pomoci minimalizovat riziko a udržet hormony v rovnováze:

Vyhněte se endokrinním disruptorům - Endokrinní disruptory jsou chemické látky, které mohou narušovat činnost hormonů v těle. Tyto látky se nacházejí v některých potravinách, plastech, kosmetice a domácích čisticích prostředcích. Vyhněte se používání potenciálně škodlivých produktů a zvolte přírodní alternativy.

Udržujte zdravou tělesnou hmotnost - Nadměrná tělesná hmotnost může vést k inzulínové a leptinové rezistenci, což zvyšuje riziko dalších hormonálních nerovnováh. Udržujte zdravou tělesnou hmotnost prostřednictvím zdravé stravy a pravidelného cvičení.

Doplňky a byliny - Některé byliny a doplňky, jako je ashwagandha, maca nebo hořčík, mohou podporovat hormonální rovnováhu. Před zahájením užívání jakýchkoli doplňků se vždy poraďte se svým lékařem.

Omezte kofein a alkohol - Nadměrný příjem kofeinu a alkoholu může vést k nerovnováze kortizolu a dalších hormonů. Omezte konzumaci těchto látek nebo je úplně vyřaďte ze svého života.

Pravidelné zdravotní kontroly - Pravidelně navštěvujte svého lékaře a neváhejte diskutovat o jakýchkoli potížích nebo změnách, které pozorujete ve svém těle. Lékař může monitorovat vaše hormonální hladiny a předepsat vhodnou léčbu v případě potřeby.

 

 

Hormonální nerovnováha může mít významný dopad na přibírání na váze a celkové zdraví. Je důležité rozpoznat vliv hormonů na váhový management a podniknout kroky k dosažení hormonální rovnováhy.

Dodržováním zdravého životního stylu, který zahrnuje vyváženou stravu, pravidelné cvičení, dostatek spánku a řízení stresu, můžete pomoci svému tělu udržet optimální hladiny hormonů a podpořit zdravou tělesnou hmotnost.

V případě podezření na vážnou hormonální nerovnováhu neváhejte kontaktovat svého lékaře. Váš lékař vám může poskytnout odbornou radu, testy a léčbu, která je nejvhodnější pro vaši situaci.

Hormonální nerovnováha nemusí být překážkou k dosažení vašeho ideálního tělesného stavu, pokud přijmete nezbytná opatření a pečlivě se zaměříte na své zdraví.


 


  

Mohou pomoci i některé doplňky stravy

Podívat se na vhodné doplňky

 


 

 

Uživatelské recenze

Pro tuto položku neexistují žádné uživatelské recenze
Máte již účet? Je potřeba se nejprve přihlásit.
Hodnocení (čím více tím lépe)
Užitečná informace (rada)
Srozumitelnost obsahu
Komentář

Vibromasážní stroj na hubnutí

Gymnastický posilovací míč

Multifunkční aerobic step

Zdravé potraviny vhodné pro hubnutí a udržení váhy