ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

A-Z hubnutí

Registrace

Pole označená hvězdičkou (*) jsou povinná.
Jméno *
Uživatelské jméno *
Heslo *
Ověřit heslo *
E-mail *
Ověřit email *

Naučte se správně číst etikety na potravinách: jak poznat skryté kalorie a cukry

Nejčtenější
etikety na potravinách

Správné čtení etiket na potravinách je klíčové pro vedení zdravého životního stylu. Mnoho potravin, které na první pohled působí zdravě, může obsahovat skryté kalorie a cukry, které mohou negativně ovlivnit naše zdraví.

V tomto článku se podíváme na to, jak správně číst etikety na potravinách v České republice a jak identifikovat skryté kalorie a cukry.

 

Čtěte seznam ingrediencí

Prvním krokem je zaměřit se na seznam ingrediencí na etiketě. Ingredience jsou uvedeny sestupně podle svého množství v potravině. Pokud se na začátku seznamu objevuje cukr nebo jeho různé formy (například glukóza, fruktóza, maltóza), znamená to, že je v potravině přítomen ve významném množství. V tabulce hodnot se pak ingredience zobrazují většinou v pořadí: tuky, cukry, bílkoviny, případně pak další a vždy je uvedeno množství na 100 g potraviny.


Sledujte množství cukru

Zaměřte na tabulku s výživovými hodnotami.
Zde najdete informace o obsahu cukru na 100 gramů potraviny. Je důležité si uvědomit, že doporučená denní dávka cukru pro dospělé je 25 gramů. Pokud potravina obsahuje více než 15 gramů cukru na 100 gramů, je to již považováno za vysoký obsah cukru.


Hledejte skryté názvy cukru

Někdy se cukr na etiketě neuvádí přímo jako "cukr", ale může být skryt pod různými názvy. Například se můžete setkat s názvy jako glukózový sirup, kukuřičný sirup, melasový sirup, agávový nektar nebo různé přidávané sladidla. Je důležité si být vědom těchto alternativních názvů, abyste mohli identifikovat přítomnost cukru i v potravinách, které se zdají být zdravé.


Přečtěte si doporučené porce

Na etiketách potravin se často uvádí doporučené porce. Je důležité brát v úvahu, že výživové informace jsou uvedeny na základě této doporučené porce. Pokud konzumujete více než jednu porci, musíte vynásobit množství cukru a kalorií v tabulce s výživovými hodnotami odpovídajícím faktorem. Někdy je snadné přehlédnout skutečný obsah cukru a kalorií, pokud překračujete doporučenou porci.

 

Zaměřte se na celkový obsah kalorií

Kromě cukru je také důležité sledovat celkový obsah kalorií v potravině. I když cukr může být skrytý, vysoký celkový obsah kalorií může naznačovat, že potravina obsahuje příliš mnoho cukru nebo tuků. Pokud se snažíte udržovat si zdravou váhu nebo omezit příjem kalorií, je důležité být obezřetný při výběru potravin s vysokým obsahem kalorií.


Sledujte servírovací velikosti

V tabulce s výživovými hodnotami je také uvedena servírovací velikost. Tato informace vám pomůže pochopit, kolik cukru a kalorií skutečně konzumujete, pokud konzumujete celou servírovací velikost potraviny. Buďte obezřetní, protože servírovací velikosti se mohou mezi různými potravinami lišit.


Dejte pozor na označení "bez cukru"

Některé potraviny mohou nést označení "bez cukru" nebo "nízký obsah cukru". Je důležité si uvědomit, že to neznamená, že neobsahují žádný cukr. Může to znamenat, že potravina obsahuje méně cukru než jiné podobné produkty, ale stále může obsahovat určité množství cukru. Je důležité si přečíst etiketu a tabulku s výživovými hodnotami, abyste získali přesnější informace.


Věnujte pozornost velikosti porcí

V České republice se také setkáváme s balením potravin s různými velikostmi porcí. Může se jednat o malé sáčky s větším počtem porcí nebo velké balení s jednou velkou porcí. Ujistěte se, že si přečtete informace o výživových hodnotách na základě velikosti porce, kterou skutečně konzumujete.

 


Správné čtení etiket na potravinách je nezbytné pro efektivní rozpoznání skrytých kalorií a cukrů. Nyní se podíváme na další tipy, jak identifikovat tyto skryté složky:

Sledujte přírodní a umělé sladidla: Mnoho potravin obsahuje umělá sladidla jako náhradu za cukr. Tyto sladidla jsou často mnohem sladší než cukr a mají nízkou kalorickou hodnotu. Na etiketě se mohou objevit názvy jako aspartam, sukralóza, sacharin, acesulfam-K nebo steviolglykosidy (přírodní sladidlo z rostliny stevie). Pokud se snažíte omezit příjem cukru, je důležité si být vědom obsahu těchto sladidel a jejich potenciálních účinků na zdraví.

Pozor na nasycené tuky: Kromě cukru je také důležité sledovat obsah nasycených tuků na etiketách potravin. Vyšší příjem nasycených tuků je spojován s rizikem vzniku srdečních chorob a dalších zdravotních problémů. Zkuste vybírat potraviny s nižším obsahem nasycených tuků a preferujte potraviny s vyšším obsahem nenasycených tuků, jako jsou například oleje z oliv nebo ořechů.

Srovnávejte podobné potraviny: Pokud máte na výběr mezi několika podobnými potravinami, podívejte se na jejich etikety a srovnávejte jejich výživové hodnoty. Můžete porovnat obsah cukru, kalorií, tuků a dalších živin. Tímto způsobem můžete vybrat volbu s nižším obsahem cukru a kalorií.

Nezanedbávejte doporučenou denní dávku: Doporučená denní dávka cukru a kalorií je důležitá směrnice pro zdravou stravu. Při čtení etiket se zaměřte na to, jaký podíl z doporučené denní dávky příjem cukru nebo kalorií zvolená potravina obsahuje. Snažte se dodržovat doporučení a vybírejte potraviny, které vám umožní udržet se v rámci těchto limitů.


Správné čtení etiket na potravinách je klíčové pro informované rozhodování o naší stravě.
 
Zde je ještě několik tipů, které vám pomohou při čtení etiket na potravinách v České republice:

Zkontrolujte informace o přídavcích: Etiketa na potravině by měla obsahovat informace o přídavcích, jako jsou konzervanty, barviva a ochucovadla. Některé z těchto přídavků mohou mít negativní vliv na zdraví, a proto je důležité si být vědom jejich přítomnosti a vyhnout se potravinám s přídavky, které vám vadí.

Hledejte certifikace a označení: V České republice existují různé certifikace a označení, které mohou pomoci identifikovat potraviny s vyšší kvalitou a nižším obsahem cukrů a kalorií. Například můžete se setkat s označením "BIO", které značí biologicky pěstované potraviny, nebo s označením "Nízký obsah tuku" nebo "Nízký obsah cukru". Tato označení mohou být užitečná při výběru zdravějších potravin.

Doporučení od odborníků: Nezapomeňte se obrátit na odborníky, jako jsou výživoví poradci, dietologové nebo zdravotníci, kteří vám mohou poskytnout doporučení ohledně čtení etiket na potravinách a zdravého stravování obecně. Můžete se také informovat prostřednictvím oficiálních zdrojů, jako jsou webové stránky Ministerstva zemědělství nebo Státního zdravotního ústavu.

Sledujte své individuální potřeby: Každý člověk má individuální potřeby a cíle, pokud jde o stravování a zdraví. Pokud máte určité zdravotní problémy nebo sledujete specifickou dietu, jako například nízkou sacharidovou dietu nebo bezlepkovou dietu, budete se muset zaměřit na specifické informace na etiketách, které jsou pro vás důležité.


Správné čtení etiket na potravinách je dovednost, která vyžaduje praxi a informovanost. Je to však klíčový krok k zdravějšímu stravování a prevenci před nežádoucími dopady skrytých kalorií a cukrů na naše zdraví.

 

 

Uživatelské recenze

Pro tuto položku neexistují žádné uživatelské recenze
Máte již účet? Je potřeba se nejprve přihlásit.
Hodnocení (čím více tím lépe)
Užitečná informace (rada)
Srozumitelnost obsahu
Komentář

Vibromasážní stroj na hubnutí

Gymnastický posilovací míč

Multifunkční aerobic step

Zdravé potraviny vhodné pro hubnutí a udržení váhy